hodowla matek za pomocą rójki

Maciej58

hodowla matek za pomocą rójki

Postautor: Maciej58 » 11 maja 2017, 14:24

Mam rodzinę z podobno bardzo dobrą matką- dostałem matkę późną jesienią od zaprzyjaźnionego pszczelarza. Postanowiłem przeznaczyć tą rodzinę do realizacji eksperymentu- tak mi się wydaje, że to eksperyment. Rodzinka przezimowała jako słaba, ale matka bardzo ładnie czerwi i rodzinka powoli dochodzi do siły. Chciałbym wychować po tej matce kilka dobrych matek. Nie mam żadnego doświadczenia w hodowli matek. Wymyśliłem sobie taki oto myk:
Doprowadzę rodzinkę do nastroju rojowego, następnie po założeniu mateczników rojowych zrobię odkład z matką. Jeden najtrudniej dostępny matecznik pozostawię a resztę przeniosę do lokówek. Liczę na dobre matki rojowe.
Jako, że matka ma już trzeci rok to i tak muszę ją w tym roku wymienić- myślę o cichej wymianie matki, tylko nie wiem jak ją „uszkodzić”, żeby pszczoły założyły matecznik na cichą wymianę.
Proszę o opinię, czy te moje pomysły trzymają się kupy i ewentualne uwagi co do haczyków, które na pewno na mnie czyhają.
Pozdawiam
Maciej
zacząłem trzynastego- więc musi się udać.
13.07.2015-..........

manio:)

Re: hodowla matek za pomocą rójki

Postautor: manio:) » 11 maja 2017, 15:21

Nie wiem dlaczego akurat po tej matce chcesz córki , ale to kiepski pomysł. Wyroją Ci się pszczoły i ani matek , ani miodu.
Poczytaj o metodzie Alleja . Poczytaj o Cloake Board ( jest filmik Tomka Miodka) . To proste metody i pewne efekty. Pszczelarz nie okalecza pszczół , a szczególnie matki pszczelej w celu jej cichej wymiany. W Cloake Board możesz sam ustalić ile mateczników pociągną i będą tak silne jak z cichej wymiany.
Możesz też bez problemy zrobić ulik odkładowy i zrobić odkład jak radzi dr. Liebig i pszczoły same sobie wychowają doskonałą matkę bez Twojego udziału. Odkłady możesz robić z ramek i pszczół z różnych uli, tylko ramkę z czerwiem dajesz od tej matki , po której chcesz córki. Nie ma prostszej metody.

Maciej58